تسمه دینام ۴۰۵
تسمه دینام پژو ۴۰۵ اپتی بلت Optibelt مخصوص موتور XU7 طراحی و تولید شده است.
این نوع موتور در کشور ما روی خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند استفاده شده است.
دقت فرمایید که این نوع خودروها دارای موتورهای دیگری نیز هستند. اما تسمه دینام پژو ۴۰۵ اپتی بلت تنها برای خودروهایی که دارای موتور XU7 هستند، مناسب هست. ساخت این تسمه متعلق به کشور آلمان و کارخانه اصلی اپتی بلت است.
زمان تعویض تسمه دینام پژو ۴۰۵
این قطعه همواره با اولین استارت موتور شروع به گردش کرده و تا خاموش نشدن موتور به کار خود ادامه می دهد. عیب و اشکال در این قطعه باعث بروز مشکلات و معایب مهمی در خودرو شما خواهد شد.
زمانی که داخل تسمه دچار ترک های عرضی شد و صدای تسمه زیاد شد، باید این تسمه را با تسمه نو جایگزین کرد.
باید به این موضوع دقت کرد که در زمان تعویض تسمه دینام پژو ۴۰۵ اپتی بلت تسمه به درستی و از سمت صحیح در مکان خود جای بگیرد.تسمه دینام ۴۰۵
جنس تسمه دینام بسیار مهم است به یاد داشته باشید همواره باید از اجناس اصلی استفاده شود.
زیرا اجناس تقلبی میتواند باعث آسیب به خودروی شما شود.
تعین نوع خرابی به وسیله آزمون
خرابی فولی: ابتدا روی تسمه خود کمی آب بپاشید اگر صدای تسمه قطع شد تمامی فولی های این تسمه سالم هستند. اما اگر صدا ادامه دار بود شک نکنید فولی ها خراب شده و باید تعویض شوند.
مقدار آب روی تسمه دینام خود بپاشید اگر میزان صدای جیر جیر تسمه شما از حد قبلی خود بیشتر شد، به این معنی است که تسمه دینام خودرو بیش از حد سفت یا شل بسته شده است.تسمه دینام ۴۰۵
در این حالت نیز یا تسمه سفت کن خودرو خراب شده است یا خود تسمه دچار پوسیدگی شده که باید با یک تسمه مرغوب مانند تسمه دینام پژو ۴۰۵ اپتی بلت تعویض شود.
تعویض قطعه تسمه سفت کن باید توسط متخصص انجام شود.
زیرا باید میزان کشش تسمه به درستی تنظیم شود.
تراز نبودن فولی ها
تراز نبودن فولی ها از اصلیترین دلایل صدای جیرجیر تسمه ها می باشد.
برای تشخیص ترازی فولی، هم این کار به صورت چشمی و هم با ابزار مخصوص لیزری انجام می شود.
دقت کنید امکان کج شدن خود پولی ها و هرزگرد ها نیز وجود دارد.تسمه دینام ۴۰۵
این کج شدن به دلایل مختلف رخ میدهد. از جمله این دلایل میتوان به:
- سفت بودن بیش از حد تسمه
- خرابی بلبرینگ هرزگردها
- خرابی قسمت پلاستیکی هرزگردها
علائم خرابی تسمه دینام پژو ۴۰۵
۱-صدای جیر جیر و سوت کشیدن تسمه
۲-سفت شن غیرعادی فرمان هیدرولیک
۳-از کار افتادن واترپمپ و بالا رفتن درجه آب تا نقطه جوش آوردن
۴-ضعیف شدن نور چراغ ها در شب
نکته: این بالا رفتن درجه آمپر آب بسیار خطرناک است.
در این حالت بخصوص در موتور XU7 پژو ۴۰۵ به دلیل حساس بودن این نوع موتور به راحتی واشر سر سیلندر میسوزد.
در این حالت احتمال دارد آب و روغن موتور از قسمت کانال های واشر سرسیلندر، با هم مخلوط شده و مایع درون رادیاتور به رنگ شیری رنگ در بیاید. موتور خودرو آب کم کرده و به درستی کار نکرده و از اگزوز دود سفید رنگ خارج می شود. در این حالت باید سر سیلندر خودرو بازشده و پس از تراشکاری سر سیلندر، واشر سوخته تعویض شود.تسمه دینام ۴۰۵
عدم استفاده از تسمه دینام پژو ۴۰۵ اپتی بلت
همه موارد بیان شده فقط بخشی از عدم رعایت اصول تعمیر ونگهداری خودرو بود.
علاوه بر این اگر تعمیر و نگهداری خودرو را به خوبی انجام شود، اما از اجناس تقلبی و غیر اصلی استفاده نگردد، باز هم خسارت سنگینی به خودرو وارد خواهد آمد.تسمه دینام ۴۰۵
برای مثال تعویض واشر سر سیلندر در پژو ۴۰۵ برای راننده مبلغی حدود ۳ میلیون تومان تمام خواهد شد. همه این موارد در اثر بیتوجهی به موتور و استفاده از اجناس تقلبی خواهد بود.
نجمی مکانیک:۰۹۱۷۲۰۲۷۲۲۰